Social media platforms zijn the way to go als je als bedrijf aan je branding wilt werken. Je kunt natuurlijk zelf aan de slag, maar je kunt ook social media uitbesteden.
Branding is zoveel meer dan een logo en een huisstijl. Branding bepaalt hoe mensen je product, dienst en bedrijf zien en in hoeverre dit overeenkomt met hoe jij wilt dat mensen je zien.
Bepaal je branding doelstelling
Voor je start met je branding strategie die valt binnen je social media strategie is het van belang om te bepalen wat je doel is. Wat probeert je te bereiken? Doelstellingen kunnen zijn:
– De bekendheid van je product of dienst vergroten
– Het genereren van leads
– Het verhogen van de omzet
– Klantloyaliteit verhogen
Bepaal de juiste social media platforms
Niet elk social media platform zal geschikt zijn om je branding strategie uit te rollen. Vind je doelgroep en concentreer je inspanningen op de platformen waar je doelgroep zich bevindt. Een perfecte branding campagne op 1 social media platform heeft vaak meer resultaat dan halfslachtige branding campagnes op diverse social media platforms.
Consistentie is belangrijk
Wees consistent op sociale mediaplatforms. Als je niet consequent en frequent post zullen je inspanning nauwelijks iets opleveren. Een merk opbouwen gaat niet van de ene op de andere dag. Het kost tijd en toewijding.
Google of Linkedin
Je pagina’s op de diverse social media platformen, of dat nu Facebook, Instagram, Twitter, Google, LinkedIn of elk ander platform moet in lijn zijn met je merkidentiteit. Hoewel de inhoud kan variëren vanwege het type gebruikers op het platform, moet deze toch samenhangend zijn. Zorg voor een rode draad en zorg ervoor dat je merk herkenbaar is. Je product of dienst, plus de demografie van je doelgroep, bepalen de tone of voice en stijl van een merk op sociale media. Zodra dit vast staat stel je een stijlgids samen, zodat deze een referentiedocument kan zijn voor iedereen in het bedrijf die namens het merk spreekt. Neem ook woordenschat, slagzinnen en persoonlijkheidskenmerken op.
Visuele branding op sociale media
De stijlgids moet visuele merkelementen bevatten. Je wilt dezelfde kleuren en lettertypen weerspiegelen in afbeeldingen, grafische afbeeldingen en video’s. Zijn de lettertypen voor overlay-tekst vergelijkbaar met de lettertypen die u gebruikt voor de uitgelichte afbeelding van uw blogbericht wanneer een video wordt gepubliceerd?Na verloop van tijd zien je klanten de consistentie in berichten en beginnen ze te herkennen wanneer een bericht van jou afkomstig is, zonder dat het logo per se in beeld hoeft te zijn. Dit type merkherkenning is het ultieme doel voor je inspanningen op het gebied van branding op sociale media.
Voer gesprekken op sociale media
Concentreer je op het opbouwen van een relatie met klanten door middel van conversatie. Geef informatie, reageer op opmerkingen en DM’s. Mensen willen een merk vertrouwen dat hen waardeert.
Gebruik story telling
Mensen houden van een goed verhaal. Het vertellen van een verhaal heeft een krachtig effect, al is het alleen al omdat consumenten veel beter in staat zijn een verhaal te onthouden vs. informatie zonder verhaal.